Als een automatische incasso mislukt, ontvangt de klant een e-mail met details over de mislukte transactie. Ook jij ontvangt datzelfde bericht via BCC. In de e-mail krijgt de klant de kans om de betaling alsnog te voldoen via een iDEAL-link. Als de betaling nog niet is afgerond, kan de klant kiezen voor alternatieve betalingsmethoden zoals Tikkie, contant of pinbetaling. Om de betalingsstatus handmatig bij te werken naar 'betaald', moet de beheerder op de "Onbetaald"-knop klikken.
Veelvoorkomende statussen
Administratieve reden
Er is onvoldoende saldo op de rekening van de debiteur
Het IBAN nummer of de naam van de debiteur ontbreekt
De transactie voldoet niet aan wettelijk gestelde eisen
Er zijn "overige redenen"
Niet akkoord met incasso
De debiteur is het niet eens met de afschrijving. Hij maakt gebruik van het stornorecht (tot 8 weken na afschrijving)
De debiteur heeft de incasso geweigerd, voor de verwerkingsdatum van de incasso
Rekeningnummer geblokkeerd
Het IBAN nummer waarvan je wilt incasseren, is niet voor incasso geschikt
Selectieve incassoblokkade
Het IBAN waarvan je wilt incasseren is geblokkeerd voor (deze) incasso. Dit kan door de debiteur of door de bank van de debiteur ingesteld zijn
Het IBAN waarvan je wilt incasseren, is niet voor incasso geschikt. Het is bijvoorbeeld een spaarrekening
Overige statussen
Rekeningnummer vervallen
Het IBAN waarvan je wilt incasseren, is opgeheven
De debiteur is overleden.
Onjuiste machtiging
De debiteur heeft een lager maximum bedrag ingesteld dan het incassobedrag
Er is geen juiste registratie van de machtiging of de debiteur heeft de machtiging ingetrokken
De incasso is afgekeurd omdat er geen uniek machtigingskenmerk is gebruikt. Sommige banken controleren het kenmerk en verwachten dat deze uniek is.
Geen incassomachtiging verstrekt
Incasso dubbel uitgevoerd
Deze incasso is al eerder ingestuurd
Naam / nummer stemmen niet overeen
De naam van de debiteur zoals deze is ingestuurd komt niet overeen met de feitelijk naam van de rekeninghouder
Rekeningnummer WKA
Het IBAN nummer betreft een rekeningnummer WKA waarvan niet geincasseerd mag worden
Reden niet gespecificeerd
De incasso kon niet worden verwerkt maar er is geen specifieke reden vanuit de bank van de debiteur ontvangen
Melding onterechte incasso
De debiteur herkent de incassoopracht niet en heeft de procedure Melding Onterecht Incasso gestart. (tot 13 maanden na afschrijving)
In betaling 2e run (Het mandaat is nog niet klaar)
Voordat we kunnen overgaan tot incasso, is het noodzakelijk dat er een mandaat aanwezig is. Zodra dit mandaat is afgerond, zijn we gerechtigd om de incasso uit te voeren. Het is echter mogelijk dat het mandaat niet tijdig wordt voltooid, waardoor we het incassomoment voor die betreffende maand mislopen. In dat geval zal de betreffende batch meegaan met de incasso van de volgende maand. Er kunnen diverse redenen zijn waarom het mandaat niet tijdig door Pay kan worden afgegeven. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat er al een bestaand mandaat is voor dezelfde klant, in het geval dat hij of zij een tweede abonnement afsluit. Een andere mogelijke oorzaak kan zijn dat de periode tussen de eerste betaling en het aanmaken van het mandaat te kort is geweest.