Naar de hoofdinhoud

Wat kunnen de redenen zijn voor een stornering van een automatische incasso?

Meer dan een jaar geleden bijgewerkt

Als een automatische incasso mislukt, ontvangt de klant een e-mail met details over de mislukte transactie. Ook jij ontvangt datzelfde bericht via BCC. In de e-mail krijgt de klant de kans om de betaling alsnog te voldoen via een iDEAL-link. Als de betaling nog niet is afgerond, kan de klant kiezen voor alternatieve betalingsmethoden zoals Tikkie, contant of pinbetaling. Om de betalingsstatus handmatig bij te werken naar 'betaald', moet de beheerder op de "Onbetaald"-knop klikken.


Veelvoorkomende statussen

Administratieve reden

  • Er is onvoldoende saldo op de rekening van de debiteur

  • Het IBAN nummer of de naam van de debiteur ontbreekt

  • De transactie voldoet niet aan wettelijk gestelde eisen

  • Er zijn "overige redenen"

Niet akkoord met incasso

  • De debiteur is het niet eens met de afschrijving. Hij maakt gebruik van het stornorecht (tot 8 weken na afschrijving)

  • De debiteur heeft de incasso geweigerd, voor de verwerkingsdatum van de incasso

Rekeningnummer geblokkeerd

  • Het IBAN nummer waarvan je wilt incasseren, is niet voor incasso geschikt

Selectieve incassoblokkade

  • Het IBAN waarvan je wilt incasseren is geblokkeerd voor (deze) incasso. Dit kan door de debiteur of door de bank van de debiteur ingesteld zijn

  • Het IBAN waarvan je wilt incasseren, is niet voor incasso geschikt. Het is bijvoorbeeld een spaarrekening


Overige statussen

Rekeningnummer vervallen

  • Het IBAN waarvan je wilt incasseren, is opgeheven

  • De debiteur is overleden.

Onjuiste machtiging

  • De debiteur heeft een lager maximum bedrag ingesteld dan het incassobedrag

  • Er is geen juiste registratie van de machtiging of de debiteur heeft de machtiging ingetrokken

  • De incasso is afgekeurd omdat er geen uniek machtigingskenmerk is gebruikt. Sommige banken controleren het kenmerk en verwachten dat deze uniek is.

Geen incassomachtiging verstrekt

Incasso dubbel uitgevoerd

  • Deze incasso is al eerder ingestuurd

Naam / nummer stemmen niet overeen

  • De naam van de debiteur zoals deze is ingestuurd komt niet overeen met de feitelijk naam van de rekeninghouder

Rekeningnummer WKA

  • Het IBAN nummer betreft een rekeningnummer WKA waarvan niet geincasseerd mag worden

Reden niet gespecificeerd

  • De incasso kon niet worden verwerkt maar er is geen specifieke reden vanuit de bank van de debiteur ontvangen

Melding onterechte incasso

  • De debiteur herkent de incassoopracht niet en heeft de procedure Melding Onterecht Incasso gestart. (tot 13 maanden na afschrijving)

In betaling 2e run (Het mandaat is nog niet klaar)

  • Voordat we kunnen overgaan tot incasso, is het noodzakelijk dat er een mandaat aanwezig is. Zodra dit mandaat is afgerond, zijn we gerechtigd om de incasso uit te voeren. Het is echter mogelijk dat het mandaat niet tijdig wordt voltooid, waardoor we het incassomoment voor die betreffende maand mislopen. In dat geval zal de betreffende batch meegaan met de incasso van de volgende maand. Er kunnen diverse redenen zijn waarom het mandaat niet tijdig door Pay kan worden afgegeven. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat er al een bestaand mandaat is voor dezelfde klant, in het geval dat hij of zij een tweede abonnement afsluit. Een andere mogelijke oorzaak kan zijn dat de periode tussen de eerste betaling en het aanmaken van het mandaat te kort is geweest.

Was dit een antwoord op uw vraag?