Payment service providers (PSP's) houden het geld om een paar redenen een paar dagen langer vast voordat zij het overmaken aan een merchant. Eén reden is dat zij tijd nodig hebben om de betaling te verwerken en ervoor te zorgen dat deze legitiem en niet frauduleus is. Dit is wettelijk verplicht. Gedurende deze tijd kan de PSP verschillende controles uitvoeren, zoals het verifiëren van de identiteit van de klant en ervoor zorgen dat de betalingsbron geldig is.
Een andere reden waarom PSP's geld een paar dagen vasthouden, is om zich te beschermen tegen terugboekingen. Terugboekingen vinden plaats wanneer een klant een transactie betwist en om terugbetaling verzoekt. In het geval van automatische incasso's hebben klanten 59 dagen de tijd om een transactie te betwisten en een terugbetaling aan te vragen. Als de PSP het geld al aan de merchant heeft overgemaakt en de klant een terugboeking aanvraagt, kan de merchant zonder betaling komen te zitten en aansprakelijk zijn voor het betwiste bedrag.
Door het geld een paar dagen vast te houden, kan de PSP ervoor zorgen dat de betaling legitiem is en dat er geen risico op terugboekingen is. Als de betaling wordt betwist, kan de PSP de transactie gewoon terugdraaien en het geld aan de klant teruggeven zonder de merchant erbij te betrekken.
Bovendien kan het vasthouden van geld gedurende een paar dagen de PSP helpen zijn eigen cashflow te beheren en ervoor te zorgen dat hij voldoende geld heeft om eventuele terugboekingen of andere betalingsgeschillen te dekken. Dit kan de PSP helpen financiële stabiliteit te behouden en ervoor te zorgen dat zij betalingen voor hun merchants kunnen blijven verwerken.